Sabtu, April 19, 2008

Strategi dalam melahirkan Pegawai berminda kelas pertama :

Kearah melahirkan pegawai yang berkualiti, berdaya saing dan berprestasi tinggi :- 1. Meningkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu pengetahuan ;

“Kita akan menjadi manusia yang biasa melainkan jika kita berusaha mendapatkan ilmu bagi mengubah minda kita. Sumber ilmu utama adalah daripada membaca buku dan kawan yang mempunyai pengetahuan lebih dari kita.”

-Prof. Madya Dr. Ahmad Sazali Hamza. Membaca-kajian profil membaca rakyat malaysia mendapati kadar literasi ialah 92 % namun hanya 3 % membaca buku manakala selebihnya lebih suka membaca akhbar dan majalah serta komik. Alasan - tidak membaca kerana lebih suka aktiviti lain, tiada masa lapang dan tidak minat membaca. Tetapi buku komik, majalah novel cinta, konflik, skandal, gosip mendapat tempat di kalangan pembaca. Cth ‘Catatan Duka Diana Naim’ telah terjual melebihi 20 000 naskah dalam tempoh kurang 2 bulan. 2. Memperkukuh keupayaan sains, R & D dan inovasi;

3. Memupuk Pegawai berbudaya kerja cemerlang, berintegriti, dan memiliki kekuatan moral.

Cemerlang selalunya dikaitkan dengan peningkatan kualiti dan produktiviti. Oleh yang demikian, budaya kerja yang hendak dibentuk oleh sesebuah organisasi hendaklah mengambarkan mitmen pihak pengurusan meningkatkan kualiti dan produktiviti. Usaha untuk mencapai tahap emerlang dari sudut kualiti tidak ada penamatnya kerana ia merupakan satu usaha yang berterusan. Apabila kita mencapai satu tahap yang cemerlang, terdapat tahap yang lebih tinggi yang perlu icapai. Pelbagai pandangan yang menyokong kenyataan ini. Tan Sri Ahmad Sarji Abdul Hamid (1995) telah menyatakan. "The race to quality improvement is really two races. One is to get ahead; the other is to stay ahead". Manakala Tun Dr. Mahathir b. Mohamad pula menegaskan bahawa: ". ..Kualiti adalah satu keadaan yang cemerlang tetapi ia tidak terhad kepada satu tahap sahaja. Apabila kita mencapai kualiti, ada lagi kualiti yang lebih baik yang mesti dikejar. "

“Integriti bukan hanya berada di pejabat tetapi apa yang sepatut dibuat apabila berada di pejabat." “Kerja dilakukan bukan kerana ada seseorang mengawasi, kerja dilakukan kerana itu adalah perkara betul yang mesti dilakukan” “Walaupun sesuatu peraturan membolehkan kita membuat kerja dalam satu bulan, jika kita boleh melakukan kerja dengan cepat kita patut melakukannya”

Tan Sri Mohd. Sidek b. Hj. Hassan

Ketua Setiausaha Negara, Malaysia

Tiada ulasan: