Selasa, April 15, 2008

Konsep Perubahan (Third class to first class mentality)

Konsep pertama pemikiran mahu menerima perubahan dan perlakuan menunjukkan mahu berubah ia adalah minda cemerlang atau minda kelas pertama (excellenge mind)

Konsep kedua pemikiran tidak mahu menerima perubahan tetapi perlakuan macam mahu berubah ia adalah minda bercelaru (disorder mind)

Konsep ketiga mahu menerima perubahan tetapi perlakuan tidak mahu berubah ia adalah minda hipokrit (hypocrite mind). Konsep yang keempat ialah pemikiran tidak mahu menerima perubahan manakala perlakuan juga tidak mahu berubah ia adalah minda bermasalah (problem mind)

Memahami konsep diatas seseorang dapat mengukur dirinya berada pada tahap mana. Dalam kontek tsunami politik umpamanya telah jelas terdapat perubahan yang berlaku dalam suasana politik negara. Oleh itu cara dan tindakan politik juga perlu berubah. Tidak boleh lagi berpolitik dengan cara gaya zaman enam puluhan dahulu. Ahli politik kena ambil kira peranan yang dimainkan oleh blogger yang menjadi trend orang muda masa kini. Menerima perubahan dengan fikiran terbuka dan melaksanakan perubahan yang sebaik mungkin.

Tiada ulasan: